Recept: sushi

Iris houdt veel van Sushi, en toevallig weet ik hoe je dat kunt maken!!!
Ik heb namelijk een au-pair gehad (en een hele lieve vriendin!) die mij geleerd heeft hoe je het maakt! Ook heeft ze me Chinese recepten geleerd die ik later nog wel eens zal posten als er vraag naar is!
In steeds meer supermarkten kun je sushi-benodigdheden kopen, zoals bij de Albert Heijn. Meestal koop ik daar dan zeewierbladen en rijst van het merk 'Saitaku Sushi nori'. Maar je kunt ook pandarijst kopen en dat iets te lang door laten koken (kijk dan wel uit dat je de rijst 'in beweging houdt', anders koekt het aan op de bodem van de pan ;). Verder koop ik gamba's, komkommer en zalm. Wij hebben altijd wel van die Japanse sausjes in de kast staan zoals Wasabi en Sojasaus dus dat hoef ik niet te kopen, maar ik denk dat veel mensen dat wel thuis hebben, zo niet; je kan het bij bijna elke supermarkt kopen! Persoonlijk eet ik sushi het liefst met Maggi, want dat is zouter dan Sojasaus en ik vind Wasabi te scherp...
In de Albert Heijn kun je ook speciale 'sushi matjes' kopen, maar die zijn niet noodzakelijk. Ik heb geleerd dat je het ook gewoon met zilverfolie kunt doen.

Oke, eerst maken we de rijst klaar. Hij moet plakkerig en dik zijn. terwijl de rijst op het vuur staat kun je alvast beginnen met de benodigdheden klaarmaken. Schil de komkommer, snij hem in vieren en snij hem dan in kleine reepjes. Snij ook alvast -een deel van- de zalm in reepjes. Dan pak je het zilverfolie erbij en haal je er een stuk af dat groot genoeg is voor een zeewierblad met een paar extra centimeter aan alle kanten. Maak ook een klein bakje met water. Dan zal de rijst wel klaar zijn, haal deze van het vuur en (dit hoeft niet, maar is een tip) schep het in een van binnen natte kom. Omdat het nat is voorkomt het dat de rijst aan de kom gaat plakken. Maak NU PAS het pak zeewierbladen open! Als zeewier nat wordt gaat het plakken, daarom zit er ook een zakje dat water onttrekt in het pak; maak het daarom zo laat mogelijk open! Stal alle benodigdheden om het zilverfolie uit en leg een blad op het zilverfolie. Nu gaat het snel: schep wat rijst (dit kan met -schone- handen) op het blad en verdeel het. Maak er een brede reep vanin het midden, probeer ongeveer de helft van het blad te bestrijken. Leg dan wat komkommer en zalm in de breedte op de rijst en pak nu de onderste zijde van het zilverfolie en rol het naar boven. Zorg er natuurlijk wel voor dat je het zilverfolie niet in de sushi rol draait! Als je bijna bij het eind bent doop je je vingers in het water en bestrijk je het laatste stukje (dan gaat het namelijk plakken) rol de sushirol af en vouw het zilverfolie dicht. Knijp even lichtjes en leg hem dan in de koelkast. Pak een nieuw stuk zilverfolie en maak zo een tweede rol.
mijn sushi
Ik heb meestal aan het eind nog rijst (omdat ik altijd te veel maak) en zalm (omdat ik dat lekker vind) over. Dus daar maak ik het volgende van: pak een bord en een lepel en snij de overige zalm in vierkantjes (net zo groot als de lepel) schep een lepel vol rijst uit de bak, leg het in je hand en kneed het goed vast met je vingers. Leg het op het bord en leg er een vierkantje zalm op, doe dit met alle overige rijst. Je kunt ook in plaats van zalm, gamba's op je rijstbolletje leggen! Zet ook dit in de koelkast en laat het beide een/twee uurtjes rusten. Het mag ook korter maar dan kan het zijn dat je sushi sneller uit elkaar valt.
Snij de sushirollen in stukken, leg ze op een bord en schenk wat saus in bakjes. Wasabi en sojasaus is een lekkere combinatie, maar pas op; de wasabi is scherp! Dek de tafel (vergeet de stokjes niet!), zet de melk en het water klaar (blusmiddel voor de wasabi) en eet smakelijk! Met je stokjes pak je een sushi en doop je hem in een sausje, dan stop je hem in je mond en geniet je! Haha

HAPPY COOKING EN BON APPETIT, MEREL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten