Just a little personal touch

Sommigen onder ons zijn de gelukkige bezitters van een apple (macintosh), waaronder ikzelf. Het is een geweldig systeem met heel veel coole toepassingen en programma's. Je kunt jouw computer ook helemaal personaliseren. Bij mij heeft het lang geduurd voordat de computer helemaal 'van mij' werd. Het was namelijk heel moeilijk om dit soort details te vinden. Daarom zal ik voor jullie een lijstje maken met de leukste personaliseringstips! Deel 1 zal gaan over het bureaublad, 'hotcorners' en de 'dock' en deel 2 over internet en dashboard.

Deel 1: je computer
Waarschijnlijk weten de meeste mac-gebruikers dit wel: je kunt naar het appeltje linksboven gaan en dan op systeemvoorkeuren... klikken. dan krijg je de.... je raadt het al; systeemvoorkeuren!

Nu wil ik een aantal dingen in 'systeemvoorkeuren' uitlichten. Je kunt ook met ze allemaal een beetje experimenteren maar deze gebruik ik het meest.
systeemvoorkeuren

Ik heb trouwens snow leopard, maar in de meeste versies is het soortgelijk aan dit. Ik heb 'Bureaublad en Schermbeveiliging', 'Dock', 'Expose en Spaces' en 'Trackpad' rood omcirkeld. Laten we beginnen met bureaublad en schermbeveiliging!

1. Bureaublad en Schermbeveiliging
Het bureaublad is de achtergrond van je computer, dat is de afbeelding die je ziet als je geen enkel bestand open hebt staan. Bovenaan kun je voor bureaublad of schermbeveiliging kiezen. Bij bureaublad kun je een foto van je computer kiezen en die op een bepaalde manier (tegelpatroon, schermvullend) als achtergrond gebruiken. Bij schermbeveiliging kun je een bepaald soort sluimer kiezen. Ik vind 'Flurry' het leukst, maar je kunt ook voor een foto o.i.d. kiezen. 
verder staan er niet veel bijzondere dingen in deze map. 

2. de Dock
bureaublad en de dock
De dock is het balkje met programma's dat zo typerend is voor APPLE. Meestal staat het onderaan en wordt het aangewezen programma groter als je er met je pijltje overheen gaat. Maar je kunt hem ook veranderen! Zoals je ziet zit hij bij mij namelijk links (omdat ik dan mijn bureaublad beter kan zien) en staan er niet zo veel programma's in mijn balk. Ik heb namelijk alleen maar erin staan wat ik het meest gebruik. De rest kan ik toch gewoon terug vinden in Finder, vind ik. Je kunt dus gewoon wat gaan experimenteren met de knopjes in systeemvoorkeuren onder Dock (bijvoorbeeld groot, met bijna geen vergroting). Ik wil hierover alleen nog even vertellen wat ze met minimaliseren bedoelen: als je op het 'minnetje' drukt van een lopend programma minimaliseer je; bij geest in de fles lijkt het of het weggezogen wordt, bij glijdende schaal dat het schermpje gewoon kleiner en weggezet wordt. Dan kun je er nog voor kiezen om verberg/verschijn automatisch aan te vinken, maar dat vind ik niet fijn omdat ik niet kan zien welke programma's er lopen. 

3. Expose en Spaces
Hier kun je ook bovenaan kiezen tussen Expose en Spaces. Expose is iets wat niet iedereen kent. Het is bedoelt om snel tussen programma's te kunnen switchen. Expose is bijvoorbeeld als je met je pijltje snel over een van de hoeken van je scherm glijdt. Dan kom je bij een bepaald programma wat eventueel handig zou kunnen zijn, bijvoorbeeld Spaces, Dashboard of bijvoorbeeld sluimerstand. Dat kan heel handig zijn als je snel iets op wil zoeken, of de datum van vandaag wil weten (bij dashboard). Bij mij veeg je dan naar rechtsonder. Maar bijvoorbeeld als je verschillende dingen tegelijk doet, je bent aan het internetten, typen en muziek luisteren tegelijk, veeg ik gewoon naar linksboven en switch gemakkelijk tussen de verschillende vensters. 
dashboard



Om spaces in te stellen klik je bovenaan op spaces en kies je het aantal spaces dat je wilt instellen. dan kun je instellen hoe je spaces wil activeren; dat kan door een sneltoets, muisknop of expose. Ik heb gekozen voor het laatste; als ik nu naar mijn linkerbovenhoek ga kom ik bij spaces. Spaces is een heel cool programma; je kunt bijvoorbeeld alle openstaande bestanden-lopende programma's herindelen door gewoon op het programma te klikken en naar een ander venster te verslepen. Als je dan op het gewenste venster klikt kom je op dat venster.
spaces


4. Trackpad
Zo heet de 'muis' op je laptop. Een trackpad. Je kunt bijvoorbeeld instellen waar de linker en de rechter muisknop zitten (links is selecteren, rechts menu). Of hoe je scrollt. Ook heel cool: je kunt instellen dat je, als je foto's aan het bekijken bent, je met drie vingers naar de volgende kunt swipen!!! Maar je kunt ook gewoon een muis kopen (ik heb een oude en een magicmouse <3) 

Volgende keer ga ik jullie vertellen hoe je je internet en je dashboard een 'personal touch' geeft! 

Ik zou zeggen; bekijk de filmpjes, ga naar onze blog, reageer, wordt lid en VERTEL HET JE VRIENDEN!

Love, Merel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten